Trasa rowerowa 3

Trasa dla zaawansowanych- szlak zielony

Szlak zielony- podjazd po Żelatową zaczynamy, wraz z czarnym szlakiem, płaską utwardzoną drogą biegnącą na południe wzdłuż torów kolejowych, która po 300 m doprowadzi nas do ul. Małopolskiej. Na asfaltową ulicę skręcamy w prawo, udając się w kierunku kopalni Żelatowa. Po 200 m skręcamy w lewo, w leśną ścieżkę prowadzącą płasko przez Podstoki. Po 400 m jazdy przez las, przekraczamy ul. Bartniczą, kierując się łagodnym podjazdem na południowy zachód. Kilometrowy odcinek prowadzi przez las mieszany, w którym wraz ze zwiększeniem się wysokości, zwiększa się przewaga drzew liściastych, zwłaszcza buków. Po wjechaniu w szeroki pas buczyny skręcamy w lewo, w drogę biegnącą stromo pod górę na przełęcz pomiędzy Żelatową a Gorami. Skręcając w lewo, na stromy podjazd leśną drogą, rozstajemy się na chwilę z czarnym szlakiem. 300-metrowy podjazd lasem i dalej taki sam odcinek płaskiej drogi, doprowadzi nas, po skręcie na południe, do asfaltowej dróżki w Gorach Zagórze. Tutaj po raz pierwszy spotykamy się z niebieskim babickim szlakiem, który teraz często będzie nam towarzyszył, aż pod zamek Lipowiec. Lekko pod górę prowadzi droga na otwartą platformę widokową na ul. Bałuckiego. Stąd, z wysokości prawie 400 m n.p.m., rozciągają się rozległe widoki, zarówno na północ- w kierunku Chrzanowa i Trzebini, jak i na południe- w kierunku Bukowicy, Grodziska Wielkiego i zamku Lipowiec. Przy dobrej widoczności można zobaczyć nawet Tatry i Beskidy.
Przejeżdżając dalsze 0,5 km i lekko zjeżdżając w dół, u wylotu ul. Kilińskiego znów spotykamy czarny szlak, prowadzący tutaj z Zagórza. W tym miejscu, po prawej stronie drogi możemy podziwiać panoramę Pogorzyc oraz dalej na południe- widok na Grodzisko Wielkie i zamek Lipowiec. Po dalszym 0,5 km zjeździe, znajdziemy się koło małego kościółka, w centrum Pogorzyc. Koło przystanku przekraczamy ul. Szymanowskiego. Kierujemy się na wschód, dalej na południe w dół ul. Dembowskiego. Po 500 m droga asfaltowa wznosi się ku górze i przechodzi w utwardzoną, a następnie leśną drogę. Przejechawszy 400 m, już na płaskim wzniesieniu Góry Pogórskiej, spotykamy ponownie niebieski szlak, którym jedziemy pod Grodzisko Wielkie. Szczyt tego wzniesienia (380 m n.p.m.) porasta buczyna, z licznymi gatunkami storczyków, lilią złoto głów, wawrzynkiem wilcze łyko i bardzo rzadką perłówką jednokwiatową. W niższych partiach Grodziska dominuje las mieszany, z przewagą drzew iglastych. Skręcając na wschód, w wąski jar, ponownie rozstajemy się z niebieskim szlakiem. Przez pół kilometra droga prowadzi lasem w dół, wąwozem wśród pół, by doprowadzić przez Płazę Dolną do Wygiełzowa.